Συνέντευξη - Ηλίας Μπάλλας: Ο Πρεβεζάνος δημιουργός της μακέτας της Ναυμαχίας του Ακτίου εντυπωσιάζει με τα έργα του!

Συνέντευξη - Ηλίας Μπάλλας: Ο Πρεβεζάνος δημιουργός της μακέτας της Ναυμαχίας του Ακτίου εντυπωσιάζει με τα έργα του!
Τοπικά Νέα, Κοινωνία, Συνεντεύξεις, Φωτογραφίες, 24 Σεπτεμβρίου 2019 | 19:48
Μιλάει στο PamePreveza.gr για τη δουλειά του, πως ξεκίνησε και τα σχέδια για το μέλλον - Ανοίγει τα «φτερά» του και εκτός Ελλάδας
ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ


Τον Ηλία Μπάλλα τον γνωρίζω χρόνια. Όταν το 1987 ήρθα στην Πρέβεζα, ήταν από τα πρώτα άτομα που γνώρισα.

Όμως, μετά από τόσα χρόνια, μόλις πριν ένα μήνα έμαθα για το ταλέντο του. Και αυτό εντελώς τυχαία.

Αύγουστος 2019 και στην παραλία της Πρέβεζας, εκεί κάτω από το μεγάλης αρχιτεκτονικής και ιστορικής σημασίας κτήριο της Εθνικής Τράπεζας, καλλιτέχνης είχε εκθέσει τα έργα του.

Είναι από τις ελάχιστες φορές που με τράβηξε μια έκθεση.

Ξύλο, χρώμα, αγιογραφίες, ζωντάνια. Ένας ιδιαίτερος τρόπος δημιουργίας. Μια τεχνοτροπία που δεν είχα συναντήσει πουθενά αλλού.

Και δεν ήμουν ο μόνος που μαγνητίστηκε από τα έργα αυτά.

Και σίγουρα δεν θα έχανα την ευκαιρία να γνωρίσω από κοντά τον καλλιτέχνη και να μάθω περισσότερα για τον δημιουργό των εξαιρετικών αυτών έργων.

Και κάπου εκεί, ο Ηλίας. «Ναι εγώ τα φτιάχνω» μου είπε, όταν ρώτησα να μάθω τον δημιουργό τους.
 



 

Και έτσι ξεκίνησε το ταξίδι, με οδηγό τον Ηλία Μπάλλα στον όμορφο αλλά και ιδιαίτερα δημιουργικό αυτό κόσμο των έργων του.

Ας γνωρίσουμε το καλλιτέχνη Ηλία μέσα από τα έργα του αλλά και τα όσα ο ίδιος μας είπε, αφού μας φιλοξένησε στο εργαστήρι και στο χώρο που έχει την έκθεσή του.
 


 

Ο Ηλίας Μπάλλας διανύοντας την πέμπτη δεκαετία της ζωής του δημιουργεί καθημερινά μοναδικά έργα, εμπνευσμένος κυρίως από τις παλιές εποχές, αλλά και αγιογραφίες, ενώ αυτό που κεντρίζει το ενδιαφέρον είναι ο «μυστικός» τρόπος με τον οποίο συνδυάζει την πυρογραφία και τα χρώματα.

Αυτό άλλωστε είναι και ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τέχνης του, που τον κάνουν και ξεχωρίζει.

Είναι παντρεμένος με την Μάνθα η οποία τον στηρίζει σε μεγάλο βαθμό. Άλλωστε όπως θα πει ο ίδιος, ήταν εκείνη που τον παρότρυνε και στην ουσία τον «ανάγκασε» φέτος, να πραγματοποιήσει την έκθεση, μετά από τόσα δημιουργικά χρόνια.

Είναι αυτοδίδακτος. Το επάγγελμά του ήταν ελαιοχρωματιστής. Ωστόσο σήμερα ασχολείται μόνο με την τέχνη του η οποία αποτελεί και μέσο βιοπορισμού.

Αρχικά ο Ηλίας ξεκίνησε με την αγιογραφία. Δούλευε δίπλα στον Αγιογράφο από την Λευκάδα Θανάση Σιδέρη τον οποίο και βοηθούσε. Σιγά σιγά ξεκίνησε να κάνει δικές του αγιογραφίες και σήμερα δημιουργεί με τον δικό του τρόπο την δική του τεχνική. Παράλληλα με την ξυλογλυπτική. Και τα συνδυάζει άριστα.

Τα έργα του Ηλία Μπάλλα αντικατοπτρίζουν και τον χαρακτήρα του. Δυναμικός. Ευαίσθητος. Σεμνός. Η φαντασία του πολλές φορές μπορεί να «οργιάζει» ωστόσο αποτελεί ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά για ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα.

Το ταλέντο του στην ξυλογλυπτική ανακάλυψε εντελώς τυχαία πριν από χρόνια. Έως τότε ζωγράφιζε απλά εικόνες αλλά και τοπία.

 

Ανακάλυψε το ταλέντο εντελώς τυχαία

Το 1996 βρέθηκε στην Κρήτη για διακοπές. «Εκεί έκανα το πρώτο καραβάκι» είπε ο μιλώντας στο Pamepreveza.gr. «Βρήκα ένα κομμάτι ξύλο. Το πήρα στα χέρια μου και άρχισα να το σκαλίζω με ένα ξυράφι. Μου άρεσε. Επιστρέφοντας στην Πρέβεζα, το ολοκλήρωσα. Πρόσθεσα πανιά, κατάρτια, χρώματα. Αυτό ήταν το πρώτο μου έργο στην ξυλογλυπτική. Το καραβάκι αυτό το χάρισα!! Μέχρι τότε έκανα μόνο αγιογραφίες».

Ο Ηλίας έχει μεγάλη αγάπη για τα καράβια. Αποτυπώνει την εικόνα στο μυαλό του και την κάνει πραγματικότητα. Και το σημαντικότερο, όλα τα έργα του είναι μοναδικά. Δεν φτιάχνει κάτι δύο φορές, εκτός βέβαια και εάν του ζητηθεί.

Πολλά από τα καράβια που έχει κατασκευάσει τα έχει δωρίσει και σήμερα κοσμούν σαλόνια σπιτιών αλλά και βιτρίνες καταστημάτων φίλων του. Εξάλλου ας μην ξεχνάμε, όταν ξεκίνησε έκανε απλά το χόμπι του.

Ένα από τα αγαπημένα του έργα είναι το Σάντα Μαρία. «Το είχα δει σε μια ταινία και με εντυπωσίασε. Το αποτύπωσα και το έφτιαξα». Χρειάστηκαν αρκετές ώρες δουλειάς και φυσικά το αποτέλεσμα τον έχει δικαιώσει.

Αφιερώνει καθημερινά τουλάχιστον 7-8 ώρες. «Κάποιες μέρες μπορεί να εργάζομαι και έως 12 ώρες συνεχώς» είπε, ενώ πρόσθεσε πως για κάθε έργο χρειάζεται και μια προεργασία στο ξύλο πρώτα, προκειμένου αυτό να προστατευτεί.
 

 

Πυρογραφίες

Ιδιαίτερος είναι ο τρόπος που ο Ηλίας Μπάλλας δημιουργεί πάνω ξύλο με πυρογράφο, εφαρμόζοντας μια καθαρά δική του τεχνική την οποία δεν θέλησε να μας αποκαλύψει.

Αρχικά «καίει» το έργο. Με τον πυρογράφο κάνει το περίγραμμα πάνω στο ξύλο και μετά τοποθετεί τα χρώματα.

Κυρίως με αυτόν τον τρόπο είναι κατασκευασμένες πολλές αγιογραφίες.

Όπως είπε στο pamepreveza.gr, «Αυτόν τον τρόπο τον ανακάλυψα μόλις πέρσι. Εντελώς τυχαία. Αφού κάψω την εικόνα, κάνω δηλαδή το περίγραμμα, μετά βάζω τα χρώματα».

Ο ιδιαίτερος αυτός τρόπος είναι και θα παραμείνει «μυστικός». Άλλωστε είναι από τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τα έργα του. «Με παίρνανε τηλέφωνο και με ρωτούσαν πως το κάνω και κυρίως τι είδους χρώματα χρησιμοποιώ» είπε.
 


 

Πολλές φορές μπορεί να κάνει εικόνες και κατά παραγγελία ενώ το κόστος τους μπορεί να ξεκινήσει από τα 60-70 ευρώ και να φτάσει τα 120 ίσως και παραπάνω. Εξαρτάται και από το μέγεθος.

«Όλες οι εικόνες είναι πάνω σε κόντρα πλακέ που έχει και μεγάλη αντοχή. Πριν σχεδιάσω γίνεται η προετοιμασία για την μεγαλύτερη προστασία του. Η πυρογραφία, σε συνδυασμό με το χρώμα έχει και το αποτέλεσμα που βλέπετε» είπε συγκεκριμένα.

Μέχρι και πέρυσι έφτιαχνε πυρογραφίες, όπως αυτές που είδαμε στο εργαστήρι του. Με μεγάλη λεπτομέρεια. Φυσικά τα έργα του διατηρούν την ζωντάνια ακόμα και μετά από χρόνια. Αυτές στο εργαστήριο είναι τουλάχιστον 15 ετών.
 

 

Παλιές εποχές

Ο Ηλίας Μπάλας επηρεάζεται από τις παλιές εποχές και τις εικόνες τις μεταφέρει στο ξύλο.

Η πυρογραφία από τη Βρυσούλα στην Πρέβεζα, εντυπωσιάζει πραγματικά.

«Είναι πυρογραφία εικόνας του 1834. Έχουν προστεθεί μόνο σκιές με μολύβι. Δεν έχουν χρησιμοποιηθεί καθόλου χρώματα. Στο τέλος περνάω βερνίκι για να μην αλλοιώνεται στο πέρασμα του χρόνου» είπε για το συγκεκριμένο έργο του.
 

 

Το έργο της Ναυμαχίας του Ακτίου στο Ναυτικό Μουσείο 

Μια τρισδιάστατη μακέτα, διαστάσεων 6Χ5 μέτρα κοσμεί το Ναυτικό Μουσείο της Πρέβεζας και είναι έργο δικό του, που κατασκεύασε πριν από 18 περίπου χρόνια.

Πρόκειται για την μακέτα που αναπαριστά την ναυμαχία του Ακτίου.
 


 

Για την δημιουργία του έργου τότε, είχε δώσει, έπειτα από πρόσκληση ενδιαφέροντος του Δήμου Πρέβεζας, ο ίδιος και ένας Γάλλος καλλιτέχνης.

Όπως είπε «Πήγαμε στο μουσείο στην Αθήνα. Βρήκαμε τους χάρτες. Με την βοήθεια ιστορικού. Συγκεντρώσαμε όλες τις πληροφορίες και σε αυτές βασίστηκα και έφτιαξα την μακέτα. Το έργο βγήκε όπως είχε γίνει ακριβώς η ναυμαχία. Ακόμα και η διαμόρφωση του εδάφους έχει γίνει σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέξαμε εκείνης της εποχής. Πως ήταν παραταγμένα τα καράβια. Όλα έγιναν σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία. Μου πήρε να το ολοκληρώσω τρεις μήνες».

Μαζί με την μακέτα κατασκεύασε και τους τρεις τύπους των καραβιών, βάση των πληροφορίων που συγκέντρωσε, που συμμετείχαν στην ναυμαχία σε μεγάλο μέγεθος και τα οποία βρίσκονται επίσης στο Ναυτικό Μουσείο.
 


 

Πρώτος την μακέτα την είχε δει ο τότε Δήμαρχος Πρέβεζας και μέλη του Δ.Σ., όπου έγινε και η παρουσίαση, και οι οποίοι ενθουσιάστηκαν ενώ την υπογραφή για την σωστή απεικόνιση της μακέτας είχε βάλει ο κ. Κατσαούνος.

«Τα σχέδια του Γάλλου δεν είχαν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Και στηρίζονταν στην φαντασία περισσότερο» είπε ο Ηλίας Mπάλλας και πρόσθεσε πως «Εάν την ξαναέφτιαχνα πάλι τώρα θα γίνονταν ακόμα καλύτερη η μακέτα».

Στη συνέχει και για ένα διάστημα έφτιαχνε κατά παραγγελία από τον Δήμο Πρέβεζας κάποια καραβάκια τα οποία και δίδονταν ως δώρο σε επισκέπτες και επίσημους.

 

Καραβάκια

Επιρροή από τους Βίκινγκς και παλιές εποχές. Κυρίως το 18ο αιώνα

Στις αρχές δεν τα πουλούσε. Τα έφτιαχνε και τα δώριζε. Σαν χόμπυ. Στην πορεία ασχολήθηκε επαγγελματικά.

Δεν θέλω να περιορίζομαι στην κατασκευή των έργων μου. Δεν μπορώ να δημιουργήσω κατόπιν παραγγελίας σε σχέση με το πως θα το φτιάξω το έργο. Δεν μπορώ να φτιάξω για παράδειγμα συγκεκριμένα πράγματα.
 

 

"Σάντα Μαρία"

Ένα από τα σημαντικά έργα του Ηλία Μπάλλα το οποίο και υπεραγαπά, είναι το Σάντα Μαρία.
 


 

«Δούλευα 8-10 ώρες καθημερινά για τρεις μήνες» είπε συγκεκριμένα, ενώ το έργο αυτό όπως και άλλα καράβια του ίδιου μεγέθους έχουν πολλές λεπτομέρειες. Ακόμα τα πανιά είναι ξύλινα. Ενώ το μόνο υλικό εκτός ξύλου είναι το σχοινί.
 


 

Όπως είπε για την κατασκευή ενός καραβιού «Ξεκινάς, όπως ένα αληθινό καράβι. Από τον σκελετό και συνεχίζεις, σανίδα σανίδα. Το ντύνεις γύρω γύρω. Μέσα είναι κούφιο. Όλα έχουν πολλές λεπτομέρειες. Στο τέλος χρησιμοποιώ πυρογράφο όπου χρειάζεται και χρώμα. Δεν υπάρχει μέταλλο ή σίδερο πουθενά. Οι λεπτομέρειες, όπως τα κανόνια, γίνονται με πολύ υπομονή και είναι στο χέρι».

Καραβάκια από ξύλα θαλάσσης μπορεί να μην έχει φτιάξει πολλά αλλά έχουν και αυτά τον ιδιαίτερο τρόπο κατασκευής τους ενώ τα πανιά π.χ. είναι από φλούδα ευκαλύπτου. Ο ίδιος σχολίασε συγκεκριμένα «Είναι λίγο «άγρια» και σε παλιό στυλ. Την περισσότερη δουλειά στο σχήμα βέβαια την κάνει η θάλασσα…»
 

 

Ξυλογλυπτική

Όπου και να κοιτάξεις μέσα στο εργαστήριό του Ηλία Μπάλλα θα δεις έργα που θα σε εντυπωσιάσουν.

Πορτρέτα γυναικών. Στο ένα μάλιστα όπως θα πει, μοντέλο ήταν η σύζυγός του. Φρουτιέρες. Σπαθιά.
 


 

Ένα δοκάρι ξύλινο και είναι αρκετό για να αρχίσει να το «πλάθει» με τα κατάλληλα εργαλεία και να του δώσει σχήμα.

Στη συνέχεια προσθέτει όπου χρειάζεται και άλλα μικρά κομμάτια, επίσης από ξύλο και ολοκληρώνει τα έργα του με χρώμα.
 

Για τη ξυλόγλυπτο με τη γυναίκα μας είπε «Είναι σκαλιστό πάνω σε κομμάτι από ευκάλυπτο. Δεν έχει κολλημένα άλλα κομμάτια επάνω. Το ίδιο κάνω και με τις φρουτιέρες. Τα σταφύλια όμως είναι ένα ένα κατασκευασμένα. Μετά τα φύλλα. Και τέλος μπαίνουν τα χρώματα».
 

 

Εντυπωσιακά σπαθιά αντιγραφές πρωτότυπων

Όλα τα σπαθιά που έχει κατασκευάσει είναι στο χέρι, όπως και το μεταλλικό μέρος, από ανοξείδωτο ατσάλι. Άλλα έχουν και φύλλο χρυσού. Οι θήκες είναι ξύλινες από ξύλο ελιάς ένα ιδιαίτερα δύσκολο ξύλο στο να το δουλέψεις. Άλλα από κόντρα πλακέ. Άλλα από δρυς.

Μεταξύ των έργων θα διακρίνει κανείς ένα τσεκούρι, αντίγραφο αυτών των Απάτσι. Ένα σπαθί Σαμουράι και αυτό καθαρή αντιγραφή από ένα σπαθί που «είχα δει στο ίντερνετ φτιαγμένο από Ιάπωνες το 1600 περίπου. Είναι ακριβώς το ίδιο. Ο δράκος. Τα χρυσά. Το βάρος είναι στα 450 γρ. όλο. Το έφτιαξα όπως ήταν τότε» είπε στο pamepreveza.gr ο Ηλίας Μπάλλας.
 


 

Και πρόσθεσε «το Ρωμαϊκό σπαθί είναι το σπαθί αναπνοής. Για κοντινές μάχες. Και αυτό ακριβές αντίγραφο στις διαστάσεις και στο βάρος. Επίσης το Κινέζικο σπαθί, με Κινέζικο θεό επάνω είναι και αυτό ακριβές αντίγραφο όπως και η χειρολαβή και η λάμα. Το ίδιο και το σπαθί των Βίκινγκς».

Και συνέχισε «Μ’ αρέσει να φτιάχνω όπλα της ιστορίας. Και είναι στο πρόγραμμα να αρχίσω να φτιάχνω όπλα από το 1821. Στα άμεσα σχέδιά μου είναι το γιαταγάνι του Κολοκοτρώνη για το οποίο ψάχνω στοιχεία».

«Όλα είναι κατασκευασμένα με μεράκι. Ακόμα και τα παιδικά όπλα, με υλικά από ξύλο και αλουμίνιο. Ένα από αυτά είναι αντιγραφή του σπαθιού του Λεωνίδα και το άλλο του Μ. Αλεξάνδρου. Υπάρχει και το κοντάρι σε φυσικό μέγεθος αντίγραφο αυτού που χρησιμοποιούσε αφρικάνικη φυλή».

 

«Ότι δεν μου αρέσει το καταστρέφω» - Τα σχέδια για το μέλλον

Ο πιο αυστηρής κριτής του ίδιου του του εαυτού είναι ο Ηλίας. «Εάν δεν βγει κάτι ωραίο το καταστρέφω. Εάν δεν μου αρέσει το χαλάω. Εάν δεν με γεμίζει ένα έργο δεν το βγάζω» είπε συγκεκριμένα στο pamepreveza.gr.

Μετά την έκθεση που έγινε στην Πρέβεζα στην παραλιακή στην Πρέβεζα, έμεινε πολύ ευχαριστημένος από το ενδιαφέρον του κόσμου.

Όπως είπε «Είχε μεγάλη επιτυχία, την οποία δεν περίμενα σε καμία περίπτωση», ενώ για τα σχέδια του για μέλλον πρόσθεσε πως υπάρχει ενδιαφέρον από γκαλερί στην Αθήνα ενώ σχεδιάζει να πραγματοποιήσει και μια ακόμη έκθεση την επόμενη χρονιά στο Ναύπλιο.

Πάντως, πληροφορίες, τις οποίες δεν επιβεβαίωσε ο Ηλίας Μπάλλας αντιδρώντας με ένα χαμόγελο, θέλουν να υπάρχει και πρόταση για έκθεση στο εξωτερικό το επόμενο διάστημα και συγκεκριμένα στο Παρίσι.

Εμείς πάντως του ευχόμαστε κάθε επιτυχία σε ότι και αν επιχειρήσει να κάνει.-

 

Μπορείτε να επισκεφθείτε την σελίδα του στο FACEBOOK (εδώ) αλλά και να τον ακολουθήσετε επίσης στο Facebook (εδώ) ή να επικοινωνήσετε μαζί του στο τηλέφωνο 694 505 3802

Μπορείτε να επισκεφθείτε και να δείτε τα έργα του από κοντά στην έκθεση επί της οδού Ναυάρχου Παππά στην Πρέβεζα.

 

 

 

 

Χορηγός παρουσίασης PAMEPREVEZA.GR
Επιμέλεια - φωτογραφίες Γιώργος Ευσταθίου


---> Ενημέρωση PamePreveza.gr:

Διαβάστε περισσότερα άρθρα με βάση κατηγορία: Τοπικά Νέα, Κοινωνία, Συνεντεύξεις, Φωτογραφίες
Βαθμολογήστε το!
Rate this article:
3.9
Άρθρα και Σχόλια αναγνωστών

Το PamePreveza.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους σχολιάζοντας τα άρθρα που δημοσιεύονται ή αποστέλλοντας για δημοσίευση δικά τους κείμενα - άρθρα. Αυτό δεν σημαίνει πως υιοθετούμε και τις απόψεις αυτές, μιας και εκφράζουν αποκλειστικά κάθε φορά τον κάθε αρθογράφο - σχολιαστή. Σχόλια: Παρακαλούμε τα σχόλια σας να μην είναι υβριστικά και να μην φέρουν συνδέσμους που να οδηγούν σε άλλες ιστοσελίδες. Το PamePreveza.gr, δημοσιεύει σχόλιο μετά από έλεγχο, μόνο και μόνο για να την τήρηση των όρων χρήσης. Σχόλια, υβριστικά, που θίγουν ή προσβάλλουν διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Theme picker

Theme picker

ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΕΣ